تولید قطعات پلاستیکی

تولید قطعات پلاستیکی

فرایند تولید قطعات پلاستیکی که توسط  قالب تزریق پلاستیک به وجود می اید طیف وسیعی از تولیدات را در دنیا امروز ما پوشش میدهد و باعث شده است تا ما امروزه بتوانیم در هر فرم هندسی از انواع مواد پلاستیکی استفاده  کنیم در ادامه این مقاله که توسط تیم قالب ایران اماده شده است ما به شما دستورالعمل های لازم را ارائه میدهم تا به کمک آن بهترین گزینه را برای برای تولید خود انتخاب کنید.

پلاستیک ها از متداول ترین مواد برای تولید محصولات نهایی هستند از محصولات مصرفی گرفته تا دستگاهای پزشکی عموما برای ساخت انها از مواد پلاستیکی استفاده میشود مواد پلاستیکی دارای تنوع زیادی هستن که هر کدام از انها خواص فزیکی و شیمیایی خاص خود را دارند.

پیشنهاد میکینم از سایر مقالات ما که توسط مجموعه قالب ایران  اماده شده بازدید نمایید

  1. قالب بادی
  2. قالب دایکاست
  3. فرز cnc

هنگام انتخاب مناسب در فرایند تولید قطعات پلاستیکی به نکات زیر توجه کنید

فرم و اشکال هندسی: ایا قطعات شما دارای فرم هندسی پیچیده است یا باید در برابر مقداری فشار معین مقاومت خاصی داشته باشد؟ گزینه های تولید شاید محدود باشد اما شما باید بهترین و کم هزینه ترین راه را در این فرایند انتخاب کنید

حجم و هزینه : در مجموع شما چقدر در سال قصد تولید قطعه مورد نظر خود را دارید؟ زیرا بعضی از قطعات هزینه اولیه بالای برای راه اندازی و خرید تجهیزات دارند اما در عوض سرعت شما را در تولید بالا برده و هزینه های شما را در تولید کاهش میدهد در مقابل تولید با حجم کم  دارای هزینه های راه اندازی پایینی میباشد اما در مقابل در فرایند تولید سرعت شما اهسته میشود و به دلیل عدم اتوماسیون مناسب و کار دستی بیشتر هزینه های تولید شما افزایش می یابد

زمان: شما چقدر سریع به تولید محصول یا قطعه مورد نظر خود زمان نیاز دارید؟ در برخی از فراید ها قطعه مورد نظر در کمتر از 24 ساعت اماده میشود و این در حالی است که در برخی از فرایندهای دیگر برای راه اندازی تولید با حجم بالا ماه ها زمان لازم میباشد

جنس: محصول شما باید در مقابل چه تنش ها و فشار های مقامت کند؟ مواد مورد استفاده باید از نظر هزینه ، عملکرد و زیبایی برای کاربرد خاصی که شما از قطعه مورد نظر انتظار دارید با هم تعامل داشته باشد در این صورت شما باید نسبت به نیاز خود اقدام به تولید کنید

انواع پلاستیک

پلاستیک ها در هزاران گونه با مواد شیمیایی پایه، مشتقات و افزودنی های مختلف وجود دارند که برای پوشش طیف گسترده ای از خواص عملکردی و زیبایی شناختی فرموله شده اند
برای ساده کردن فرآیند یافتن بهترین مواد مناسب برای یک قطعه یا محصول خاص، ابتدا به دو نوع اصلی پلاستیک نگاه می کنیم: ترموپلاستیک ها و ترموست ها

ترموپلاستیک ها

 تولید قطعات پلاستیکی ترموپلاستیک ها رایج ترین نوع مواد پلاستیکی هستند که این مواد قدرت عجیبی در زمینه بازیافت دارند و میتواند بار ها در این چرخه مذاب و منجد شود بدون ان که تخریب در ساختار شیمیایی ایجاد شود ترموپلاستیک ها معملا به صورت گلوله های ساچمه ای یا ورق های کوچک عرضه میشود که پس از حرارت دیدن و طی فرایند های مختلف به شکل دلخواه در می آیند ، این فرایند ها کاملا برگشت پذیر بوده چون هیچ گونه  پیوند شیمیایی شکل نمیگیرد برای همین است که ترموپلاستیک ها قابل بازیافت بوده و میتواند بار ها در چرخه تولید قرار گیرد

انواع متداول مواد ترموپلاستیک

  1. اکریلیک (PMMA)
  2. اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS)
  3. پلی آمید (PA)
  4. پلی لاکتیک اسید (PLA)
  5. پلی کربنات (PC)
  6. کتون پلی اتر اتر (PEEK)
  7. پلی اتیلن (PE)
  8. پلی پروپیلن (PP)
  9. پلی وینیل کلراید (PVC)

اجزای مورد نیاز برای تولید قطعات پلاستیکی

  • واحد گیره: گیره بخشی از دستگاه تزریق پلاستیک بوده که قالب روی صفحات آن سوار و قفل می شود.
  • قالب: قالب ها که معمولا از جنس فولاد هستند، شامل قطعاتی مثل اسپرو، گیت، میله پران، راهگاه و کویته ها می باشند.
  • اسپرو: کانالی است که پلاستیک مذاب را از نازل به سمت قالب انتقال می دهد.
  • راهگاه: این بخش شامل کانال هایی است که مواد مذاب را به سمت کویته های قطعات هدایت می کند و شامل دو نوع گرم و سرد هستند.

دستگاه تزریق پلاستیک به یکی از پرکاربردترین ماشین آلات امروزی تبدیل شده و در ایران از دستگاه های تزریق پلاستیک 200، 250، 300، 350، ، 400، 500 تن و غیره استفاده می شود.

تولید قطعات پلاستیکی

تولید قطعات پلاستیکی پرمصرف

امروزه در بیش‌تر صنایع از قطعات پلاستیکی استفاده می‌کنند به همین منظور تولید این قطعات بسیار بیش‌تر از پیش شده است. برای تولید قطعات پلاستیکی از روش‌های بسیار زیادی استفاده می‌شود که در ساخت قطعه پلاستیکی به دانش و آگاهی زیادی در این زمینه نیاز است تا بتوان دررابطه‌ با انتقال گرما، استحکام مواد  قالب‌ سازی و دیگر مراحل آگاهی لازم داشت.

قدم‌ به‌ قدم برای تولید قطعات پلاستیکی

در تولید انواع مختلف قطعات پلاستیکی باید در قدم اول درباره مقدار گرمایی که باید به لاستیک وارد شود و یا برای تولید قطعات از چه نوع ماده پلاستیکی بهره برد بدانید. در مرحله بعد باید دانست که این قطعه در چه مواردی مورداستفاده قرار می‌گیرد! زیرا برخی از این قطعات را در مایکروفر قرار می‌دهند برخی دیگر برای تبدیل به بطری آب‌معدنی تولید می‌شوند یا برای نگه‌داری مواد شیمیایی نیاز به بطری‌های پلاستیکی می‌باشد.

بعدازاینکه تمامی این مراحل را به‌ درستی پشت سر گذاشتید و تولید قطعه پلاستیکی مشخص شد می‌توان جنس و نوع مواد را تشخیص داد.

روش تولید قطعات پلاستیکی

با استفاده روز افزون از محصولات و قطعات پلاستیکی، تولید آن‌ ها نیز بسیار افزایش‌ یافته و در اغلب صنایع مورد استفاده قرار می‌ گیرند. روش‌ های مختلفی جهت ساخت قطعات پلاستیکی وجود دارند که از رایج‌ ترین روش‌ های تولید قطعات پلاستیکی می‌ توان روش اکستروژن و روش تزریقی را نام برد.

روش اکستروژن

در این روش مواد پلیمری در اثر فشار توسط قالب‌ هایی با شکل مخصوص تولید می‌ شوند و یک روش جدید برای تولید مواد و قطعات پلاستیکی می‌ باشد. شیوه‌ ی کار اکستروژن به این صورت است که موادی مانند گرانول، پودر پلاستیک و غیره را باهم ترکیب کرده و به دستگاهی به نام اکسترودر وارد می‌ کنند. در این دستگاه مواد در اثر حرارت و عملیات برش، ذوب شده و به‌ طرف قالب می‌ روند و در اثر فشار به شکل قالبی که در آن قرار گرفته‌ اند درمی‌ آیند و پس از خنک‌ شدن از قالب خارج می‌ شوند. با استفاده از این روش می‌ توان محصولات مختلفی چون: نایلون، روکش‌ های سیم، سفره‌ های یکبار مصرف، کیسه‌ های سرم و غیره را تولید کرد.

روش تزریقی

این روش از پرکاربردترین و رایج‌ ترین شیوه‌ های تولید قطعات پلاستیکی می‌ باشد. در این روش ماده اولیه ساخت پلاستیک مانند گرانول پس از ذوب‌ شدن در قالب مخصوص تزریق قرار می‌ گیرد و پس از سرد شدن و شکل‌ گرفتن از قالب خارج می‌ شود. استفاده از این روش بسیار مقرون‌ به‌ صرفه بوده و با استفاده از آن می‌ توان انواع محصولات پلاستیکی را به میزان زیاد تولید کرد.

تولید قطعات پلاستیکی
تولید قطعات پلاستیکی

مراحل ساخت قطعات پلاستیکی پرمصرف

  • در قدم اول قالب تزریق پلاستیک را می‌سازند و روی ماشین تزریق فیکس می‌کنند
  • در قدم دوم تمام مواد خام موردنیاز برای ساخت پلاستیک را وارد دستگاه می‌کنند، بعد از ذوب شدن این مواد مذاب از طریق یک محفظه عبور وارد قالب تزریق می‌شود.
  • بعد از جمع‌ شدن مواد در قالب تزریق فشار زیادی به مواد وارد می‌ شود که موجب شکل گرفتن مواد شده و قطعه پلاستیکی آماده می‌شود.
  • بعد از گذراندن این مراحل باید قطعات پلاستیکی که آماده شدند را خنک کرده بعد از خنکی مواد تمامی قطعات پلاستیکی را از قالب‌ ها به‌ آرامی جدا کرد.

قطعات پلاستیکی پرمصرف کدام‌اند؟!

برخی قطعات پلاستیکی که تولید می‌ شوند جز پرمصرف‌ترین‌ها هستند این قطعات شامل: لوازم پزشکی و آزمایشگاهی مانند سرنگ، ساخت صنایع نظامی مانند کانتورها، قطعات پلاستیکی شارژر، قطعات مخابراتی، قطعات رادیو تلویزیون، سرعت‌گیرها، چراغ‌های راهنمایی‌ورانندگی،  محفظه‌های نگهدارنده مواد غذایی، ظروف پلاستیکی مورد استفاده در آشپزخانه مانند سبد، سطل، لگن، انواع واشرهای لاستیکی، انواع مختلف دریچه فاضلاب، اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌های کودکان، جعبه ابزار، جعبه کمک‌های اولیه، دینام ماشین، روکش صندلی خودرو، انواع مختلف سپر خودرو، سقف سازی ساختمان، کف‌ سازی و سایر موارد می‌باشند.

مهم‌ترین دلایل ساخت و تولید قطعات پلاستیکی پرمصرف

امروزه به‌دلیل بالارفتن اهمیت وجود ظروف پلاستیکی بیش‌تر از زمان‌های قدیم این قطعات تولید می‌شوند که مهم‌ترین دلایل تولید به شرح زیر می‌باشد.

  • هزینه تولید قطعات پلاستیکی بسیار کم است
  • نیازمند موارد اولیه بسیار کمی می‌باشد
  • ساخت قطعات پلاستیکی با کمک قالب تزریق بسیار بالا می‌باشد
  • این قطعات بازیافت شده و به قطعه دیگر تبدیل می‌شوند
  • مقدار بسیار کمی از آن به ضایعات تبدیل می‌شود.
  • دوام بسیاری بالایی دارند
  • آشنایی با مراحل تولید قطعات پلاستیکی با استفاده کردن از تزریق و قالب بادی

  • مرحله بستن قالب‌ ها
  • مرحله تزریق کردن باد گرم به مواد
  • مرحله خنک کردن مواد
  • مرحله جداسازی مواد از قالب
در ادامه این مقاله توجه شما را به این ویدیو  جلب میکنم

تولید قطعات پلاستیکی خودرو

در گذشته تمامی قطعات خودرو از فلزات بوده، اما امروزه برای تولید ماشین‌ هایی سبک و پرکاربرد از قطعات پلاستیکی استفاده می‌ شود که می‌ تواند امری بسیار پرکاربرد نیز باشد. برای تولید این قطعات پلاستیکی از قالب‌ گیری تزریقی استفاده می‌ شود. به‌گونه‌ ای که پلاستیک ذوب شده را درون قالب موردنظر تزریق می‌ کنند و پس از جامد و سرد شدن آن را استخراج می‌ کنند.

تولید این قطعات می‌ بایست با پلاستیک‌ های مرغوب انجام گیرد تا پس از گذشت زمان دچار آسیب و صدمه نگردد. تولید قطعات پلاستیکی با استفاده از این روش مزیت‌ های مختلفی ازجمله صرفه‌ جویی در هزینه، کیفیت بالا و مواد در دسترس دارد.

قالب ایران آماده ساخت و تولید انواع قطعات پلاستیکی، تولید قطعات آلومینیومی و تولید قطعات فلزی  با  بروزترین ماشین آلات صنعتی می باشد. برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

انواع پلاستیک برای ساخت قطعات پلاستیکی چیست؟

میتوان گفت که هزاران گونه پلاستیک امروزه وجود دارد اما در کل دونوع پلاستیک اصلی داریم که عبارتند از: ترموپلاست ها و ترموست ها

ساختار ترموپلاستیک ها به چه صورت است؟

این ماده از آنجایی که بافت خیلی قوی دارد میتواند چندین بار درفرآیند بازیافت قرار بگیرد و ذوب شود بدون آنکه ساختار آن به مشکل بخورد. امروزه از ترموپلاستیک ها بیشترین استفاده را در ساخت قطعات پلاستیکی می برند.

انواع ترموپلاستیک ها کدامند؟

اکریلیک (PMMA) – اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) – پلی آمید (PA) – پلی لاکتیک اسید (PLA) – پلی کربنات (PC) – کتون پلی اتر اتر (PEEK) – پلی اتیلن (PE) – پلی پروپیلن (PP) – پلی وینیل کلراید (PVC)

برای ساخت قطعات پلاستیکی به چه ابزاری نیاز می باشد؟

تجهیزات مورد نیاز برای ساخت قطعات پلاستیکی به وسیله دستگاه تزریق پلاستیک عبارت است از: گیره، راهگاه، اسپرو و قالب.

از چه روش هایی برای تولید قطعات پلاستیکی استفاده میشود؟

شیوه های مختلفی امروزه برای تولید قطعات پلاستیکی به وجود آمده است اما رایج ترین این شیوه ها اکستروژن و روش تزریقی می باشد.

فهرست