قالب بادی

قالب بادی نوعی فناوری پیشرفته در قالب گیری به شمار می رود که یکی از بهترین روش ها برای تولید قطعات سبک و توخالی مثل بطری های پلاستیکی می باشد. در این نوع قالب گیری، ضخامت دیواره در تمام جهات کاملا یکسان است و شکل خارجی محصول اهمیت نسبتا زیادی دارد. تقریبا 10 درصد قطعات پلاستیکی با این روش تولید می شوند. این قالب های شباهت زیادی به قالب های پت دارند که ان خود نیاز به یک مقاله مفصل دارد که در اینده سعی در نوشتن ان خواهیم کرد

قالب‌های بادی موارد استفاده زیادی دارند که بیشتر برای تولید بطری آب‌معدنی از آن استفاده می‌شود اما در تمام صنایعی که نیاز به ظروف توخالی پلاستیکی دارند استفاده از انواع قالب‌ها در سایزهای مختلف رواج دارد و تولیدکنندگان باتوجه‌به نوع ظرفی که می‌خواهند تولید کنند قالب مشخص را در همان اندازه می‌سازند از بطری‌های کوچک آبمیوه و نوشابه گرفته تا ظروف توخالی پلاستیکی که در صنعت برای نگهداری مواد شیمیایی استفاده می‌شود و این مواد درون این ظروف که جنس‌های مختلفی دارند تا زمان زیادی قابل نگهداری هستند

پیشنهاد ویژه برای مطالعه شما

  1. قالب تزریق پلاستیک
  2. قالب دایکاست
  3. فرز cnc
قالب بادی

تولیدکننده قالب بادی

قالب های بادی بر خلاف قالب های پت نیازی به اسفاده از پلیفرم ندارند که ان خود باعث شده ساخت انواع بطری پلاستیکی با استفاده از این نوع قالب ها به دلیل هزینه کم تولید رواج زیادی در صنایع مختلف پیدا کند، البته برای تولید هر نوع بطری احتیاج به یک قالب بادی مشخصی است که از طریق آن بتوان انواع بطری و ظروف پلاستیکی را تولید کرد.

این قالب‌ها با کیفیت ها مختلف توسط شرکت‌های زیادی ساخته میشود  قالب ایران نیز یکی از این شرکت ها میباشد که قالب های بادی را با دقت و کیفیت بالا میسازد که این کیفیت حاصل سال ها تجربه ما میباشد.

مراحل تولید قالب های بادی

فرایند تولید در این روش شامل 3 مرحله اصلی است. در ابتدا مواد پلاستیکی ذوب شده و در مرحله دوم شکل گیری اولیه مواد انجام گرفته و در انتها مواد ذوب شده را درون قالب باد کرده و تولید نهایی انجام می پذیرد.

جداسازی پلیسه ها

در این روش، از لحاظ طراحی آزادی بیشتری وجود دارد و هر نیمه به طور جداگانه شکل خود را تشکیل می دهند. اما در این روش ممکن است مشکلاتی مانند نازک شدن دیواره ها، نشت هوا و وجود رگه هایی در محصول به وجود بیاید که باید با دقت کنترل شود و پلیسه ها محصول با دقت گرفته شود. در روش قالب بادی، کنترل مرتب بر روی کیفیت محصول یک اصل مهم است و طراحان و تولیدکنندگان باید آموزش کامل برای نظارت درست و اندازه گیری دقیق دیده باشند.

ساخت قالب بادی
قالب بادی

ویژگی قالب های بادی

یک قالب بادی می تواند از اجزای مختلف و زیادی تشکیل شود اما به طور کلی شامل دو بخش و نیمه مجزا می باشد. در صورتی که قالب بسته باشد، دو نیمه فضای بسته را به وجود می آورند مثل قالب بطری ها. اما برای سایر قطعات صنعتی که پیچیدگی های زیادی دارند، لازم است از کشویی ها و اینسرت ها در بدنه قالب استفاده شود.

دراین نوع قالب ها لزومی به وجود سنبه قالب نیست و کار آن توسط فشار باد انجام خواهد شد. فشار باد از طریق پین هوا به درون قالب رفته و باعث شکل دهی به درون گلویی بطری می شود. در دو سمت قالب، لبه هایی وجود دارد که بخش های اضافه محصول را پرس و جدا می کند. این لبه ها به دلیل فشار بالایی که به آن ها میاید، از جنس های مرغوب مانند فولاد ساخته می شود تا در اثر استفاده مکرر دچار آسیب نشود.

خنک کاری در قالب

سیستم خنک کاری یکی از مهمترین بخش ها در قالب های بادی است که باعث بهبود کیفیت محصول تولیدی خواهد شد. قطعه پس از قالب گیری باید به سرعت سرد شود و به دمایی بین 4 الی 20 درجه سانتیگراد برسند.

پران قطعه از قالب های بادی

قطعات پس از خنک شدن و تولید نهایی باید از قالب خارج شوند. اکثر ماشین آلات قالب بادی دارای سیستمی هستند که به طور خودکار قطعه را به سمت پایین یا جلو هل می دهد. در قطعاتی که کوچک هستند، پران به کمک باد انجام می شود و قطعات حجیم و بزرگتر به صورت دستی توسط اپراتور از قالب جدا می شوند.

قالب بادی

مزایای روش قالب بادی

قالب بادی

در این روش از قالب سازی، هزینه های ساخت قطعه نسبت به قالب تزریق پلاستیک بسیار کمتر است و ساخت یکپارچه ای دارد که از اتصال نیمه ها به یکدیگر بی نیاز می شوید. با استفاده از این روش می توان قطعاتی را شکل دهی کرد که امکان ساخت آن ها در روش قالب تزریقی وجود ندارد. برخی از نمونه قطعات و محصولاتی که با روش بادی تولید می شوند شامل بطری های آب و شامپو، قطعات خودرو، نیمکت و صندلی های استادیوم، کلمن و انواع قطعاتی که توخالی هستند می شود.

این قالب‌ها دوام بسیار بالایی دارند که می‌توان مدت زیادی از آن‌ها برای تولید انواع بطری پلاستیکی استفاده کرد و این یک مزیت مهم این قالب‌هاست. سرعت تولید با این قالب‌ها رشد بالایی دارد و با استفاده از نیروی کار بسیار کم می‌توانیم تولیدات زیادی انجام دهیم.

مزیت دیگر این قالب‌ها این است که برای تولید انواع بطری صنایع گوناگون می‌توان از این قالب‌ها استفاده کرد و هیچ محدودیت و استثنایی وجود ندارد و از مواد پلاستیکی مختلف برای تولید بطری توسط این قالب‌ها استفاده می‌کنند و هیچ ماده‌ی پلاستیکی وجود ندارد که توسط این قالب‌ها شکل موردنظر را به دست نیاورد.

این قالب‌ها در صنعت تولید انواع بطری پلاستیکی و ظروف نگهداری مواد شیمیایی باعث شدند که تغییرات زیادی در نوع تولید این بطری‌ها ایجاد شود و بتوان در کارخانه‌ها راحت‌تر تولیدات را انجام داد.

کاربرد قالب بادی

برای اینکه یک بطری پلاستیکی تولید شود باید ابتدا قالب آن ساخته شود که معمولا از جنس فولاد است و دمای بالای پلاستیک را تحمل می‌کنند و مشکلی در ساختار آن‌ها به وجود نمی‌آید. فولاد با مقاومت بسیار بالایی که دارد بهترین ماده برای تولید قالب بادی است که در زمان‌های زیاد مقاومت و استحکام خود را حفظ می‌کند و طول عمر بالایی دارد. برای استفاده از قالب بادی ابتدا باید مواد پلاستیکی داخل دستگاه ذوب شوند که در اثر حرارت بسیار زیاد این کار انجام می‌شود و این مواد مذاب از طریق سیلندر به داخل دستگاه وارد شوند. این مواد به داخل دستگاه می‌روند و بادگیری آغاز می‌شود و لقمه اولیه به دست می‌آید.

این لقمه اولیه توسط فشار هوای گرم به طور کامل به قالب می‌چسبد و بعد از خنک شدن از قالب جدا می‌گردد . نکته مهم استفاده دقیق از سیستم هواست که باعث تولید بهتری می‌شود و هرچه مهارت در انجام هوادهی بیشتر باشد تولیدات بهتر می‌شوند.

ساخت قالب بادی توأم با کشش

اگر هدف شما تولید محصولات پلاستیکی توخالی چون بطری ‌های شیشه ‌ای است، باید با قالب‌ های بادی آشنایی کافی داشته باشید. این قالب با داشتن مزیت ‌هایی چون ترکیب مواد پلاستیکی به طور کامل، نرم کردن مواد پلاستیکی در بخش اکسترودر و همچنین طولانی بودن این بخش شناخته می ‌شود. ساخت قالب بادی با روش‌ های متفاوتی صورت می‌ گیرد. روش اکستروژن، تزریق و کششی از جمله این روش ‌ها است.

همچنین ساخت قالب بادی توأم با کشش خود به دو روش تقسیم می‌ شود. در روش اول آن ماده اولیه را تحت فشار قرار داده و با سرد کردن آن طرح شکل اصلی را به آن می ‌دهند. سپس آن را مذاب کرده، که در اینجا ما پیش فرم اولیه را در دست داریم. که آن را در قالب اصلی قرار می ‌دهند. در روش دوم پیش فرم را از بازار تهیه و سرعت تولید را به حداکثر می ‌رسانند. اما باید بدانید که در هر دو روش قبل از هر کاری پیش فرم اولیه در طول اکسترودر تحت کشش قرار می‌ گیرد تا محصول نهایی دارای درخشندگی و انعطاف باشد. از جمله محصولات روش توأم با کشش بطری‌ های pvc می‌ باشند.

قالب بادی
قالب بادی

قالب‌ سازی بادی در تهران

قالب‌ سازی بادی یکی از مشاغل مهم بشمار می‌ آید که در مصارف مختلفی کاربرد دارد. از قالب‌ های بادی برای تولید انواع محصولات پلاستیکی توخالی استفاده می‌ شود. از جمله این محصولات می‌توان به شیشه‌های نوشابه، قوطی‌های پلاستیکی مواد شوینده، ظرف‌های محصولات صنعتی و… اشاره کرد.

برای تولید این نوع قالب، پلاستیک گرم شده را به‌صورت لقمه اولیه قرار می‌ دهند سپس با استفاده از دستگاه بادی قوی در آن دمیده می‌ شود و پلاستیک‌ های گرم شده به دیواره قالب چسبیده می‌ شوند و قطعه تولید شده خارج می گردد. تهران یکی از نقاط مهم در تولید این نوع قالب‌ ها است که با استفاده از نیروهای کاربلد و پیشکسوت این کار را به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهند و یکی از مجموعه های قدیمی و متخصص این صنعت، مجموعه قالب ایران می باشد که آماده ارائه خدمات در خصوص تولید و ساخت انواع قالب ها می نمایند.

هزینه ساخت قالب بادی

ازجمله راه ­های متداول جهت ساخت ظروف پلاستیکی استفاده از روش قالب پلاستیک بادی میباشد. در صنعت ساخت قالب پلاستیکی بادی از سه شیوه مختلف الگوبرداری میگردد که این سه شیوه عبارتند از: روش فشاری، روش کششی و روش تزریقی.

اگر بخواهیم راجع به مقوله هزینه ساخت قالب بادی صحبت نماییم، لازم به ذکر است که وجود عوامل مختلفی روی قیمت نهایی قالب تزریق پلاستیک تاثیر دارد ازجمله:

تعدادحفره ­ها، نوع کیفیت پلاستیک، تعدادکشوها، میزان سختی و سفتی فلز، تعداد حفره­ های جانبی و فرعی و همچنین تعداد درخواست مشتری.

قالب­های تک حفره که جنس فولاد نرمی دارند، نسبت به دیگر قالب­ها از هزینه کمتری برخوردار میباشند. قالبهای تزریق پلاستیک محکم که دارای قدرت مقاومت و تحمل بالایی دارند، از هزینه و قیمت بالایی نیز برخوردار میباشند. به هرحال شما میتوانید درصورت انتخاب مجموعه قالب ایران، قالب پلاستیکی بادی مدنظر خود را در بالاترین تنوع و همچنین حداقل هزینه سفارش دهید.

قالب ایران آماده ارائه خدمات ساخت انواع قالب های صنعتی متنوع از جمله ساخت  قالب تزریق پلاستیک ، قالب سنبه ماتریس و قالب دایکاست به شما تولید کنندگان و همکاران گرامی میباشد. پس همین حالا برای سفارش یا مشاوره با ما تماس بگیرید.همچنین در صورت تمایل میتوانید از سایر خدمات ما نظیر تولید تولید قطعات پلاستیکی، تولید قطعات فلزی و تولید قطعات آلومینیومی هم بهره ببرید.

سوالات متداول

  • قالب گیری بادی چیست؟

از جمله روش هایی است که در آن به تولید قطعات پلاستیکی تو خالی مانند بطری های پلاستیکی پرداخته میشود. معمولا از پلیمر داغ در این روش استفاده میکنند تا با اعمال فشار، شکل قالب را به خود بگیرد.

  • قالب بادی با قالب پت چه فرقی دارد؟

در قالب بادی دیگر از پلیفرم استفاده نمیشود و همین خصلت باعث شده تا با کمترین هزینه بتوان محصولات زیادی را تولید نمود. این امر باعث شده تا بسیاری از صنایع علاقه خاصی به قالب بادی پیداکنند.

  • در تولید محصولات از تزریق قالب بادی چند مرحله وجود دارد؟

برای ساخت یک محصول از طریق قالب بادی باید 3 مرحله را گذراند. مرحله اول مواد اولیه یا پلاستیکی را ذوب میکنیم، مرحله دوم با فشار زیادی که به مواد مذاب می آوریم باعث شده تا مواد شکل قالب را به خود بگیرد و در انتها شروع به باد کردن مواد پلاستیکی داخل قالب می نماییم.

  • در قالب بادی خنک کاری به چه صورت است؟

از جمله مواردی که خیلی اهمیت دارد خنک کاری قطعه تولید شده است که باید به سرعت پس از باد کردن، قطعه پلاستیکی سرد شود و به دمای بین 4 الی 20 درجه سانتی گراد برسد.

  • از چندروش برای قالب گیری بادی استفاده میشود؟

از سه روش برای این نوع قالب گیری استفاده میشود که عبارتند از: قالب گیری بادی تزریقی، قالب گیری اکستروژن بادی و قالب گیری بادی کشش تزریقی

فهرست