تولید قطعات فلزی

تولید قطعات فلزی

تولید قطعات فلزی در مجموعه قالب ایران با بهترین کیفیت و در ابعاد مختلف انجام میگیرد که در ادامه به بررسی برخی از این موارد اشاره میکنیم.

تولید قطعات فلزی با استفاده از قالب های سنبه ماتریس

قالب سنبه ماتریس نوعی ابزار است که از آن برای فرم دهی به ورقهایی که معمولا جنس فلز هستند استفاده می شود و شامل 4 گروه کلی به شرح زیر می باشد.

1- قالب های برش

در تولید قطعات فلزی به طور کلی برش با قالب شباهت زیادی به برش با قیچی دارد که توسط دو فک انجام می شود. اما تفاوت اصلی در فرم برش است که شامل انواع فرم های هندسی یا غیر هندسی می شود. فک بالا که به صورت نری می باشد را سنبه می گویند و به فک پایین که به صورت مادگی می باشد، ماتریس گفته می شود.

در این روش، ورق بین سنبه و ماتریس قرار گرفته و توسط پرس، برش انجام می شود. در طراحی قالب برش، اعمال تلرانس یا فاصله ای بین سنبه و ماتریس بسیار مهم است و در صورتی که این فاصله نباشد، نیروی برش به صورت تصاعدی بالا رفته و منجر به استهلاک شدید در لبه های سنبه ماتریس و وجود پلیسه در لبه برش می شود.

پیشنهاد ویژه ما برای شما مطالعه مقاله  قالب تزریق پلاستیک

2- قالب های خمکاری

در روش خمکاری در تولید قطعات فلزی، با اعمال فشار به محل خم، دو لبه کار را از حالت تخت خارج کرده و در زاویه دلخواه قرار می دهیم. در ساخت قالب خم فقط طراح مجاز به اعمال نیرو روی محل خم می باشد و مابقی سطوح نباید تحت تاثیر قرار گیرد. در این روش محاسبات دقیق نقش مهمی در کیفیت محصول نهایی دارد و مواردی نظیر محاسبات ضریب بازگشت فنری، ضخامت، ابعاد و میزان سختی ورق بسیار حائز اهمیت هستند.در این روش برای کاهش هزینه های پرسکاری لازم است قطعات پیچیده را به طور متوالی توسط قالب پروگرسیو تولید نمود و به دلیل پیچیدگی و قیمت بالای این نوع قالب ها لازم است از افراد با تجربه در این زمینه مشورت کنید. فرایند خمکاری نیز به دو روش چکش زنی و پرس امکان‌پذیر می‌باشد.

3- قالب های کشش

در دنیای قالب سازی قالب کشش در تولید قطعات فلزی برای تبدیل ورق مسطح به حجم استفاده می شود و ورق های فلزی را فشرده یا کشیده می شوند تا تغییر ضخامت در آن به وجود بیاید.در این نوع قالب، چروک هایی که در ورق به وجود می آید مهار شده و به شکل تغییر ضخامت یا افزایش طول ورق بروز می دهند. همچنین از طریق گردی لبه ماتریس، گسیختگی هایی که در لبه به وجود می آید مهار می شوند و گاهی با توجه به میزان عمیق بودن کشش، این فرایند در چند مرحله انجام می گیرد.

تولید قطعات فلزی
تولید قطعات فلزی

4- قالب های کوبشی

به تغییر شکلی که در سطح فلز در تولید قطعات فلزی به واسطه اعمال نیرو بین صفحات قالب ایجاد می شود را کوبش می گویند. کوبش به دو دسته کوبش سرد یا سکه زنی و کوبش گرم یا آهنگری تقسیم می شود. کوبش سرد در عمق کم و دقت بالا استفاده شده و کاربرد روش گرم در تغییر شکل می باشد. معمولا از کوبش سرد برای میلگرد استفاده می شود که رسیدن به دمایی در حدود 850 الی 1000 درجه سانتیگراد نیاز است.

تولید قطعات فلزی پرمصرف

یکی از مهم ‌ترین قطعات در صنعت تولید قطعات فلزی هستند که برای تولید این قطعات به ورق‌های خام احتیاج داریم. قطعات فلزی که تولید می‌شوند دارای ضخامت مختلف هستند که برای ساخت و تولید قطعات باید در قالب‌های مخصوص روند تولید پیش برود. برای تولید و انتخاب کردن ورق به مواردی همچون اندازه مناسب ورق، کیفیت سطح ورق و ضخامت ورق نیاز است که باید به این گزینه‌ها توجه بالایی داشت.

چند نکته که در هنگام انتخاب ورق باید به آن توجه کرد

  • اگر قصد تولید فلز باکیفیت را دارید باید سعی کنید از لحاظ ضخامت و فرم فلز سطح یک‌نواختی داشته باشد.
  • اگر کیفیت نهایی کار برایتان مهم است سعی کنید از فلز نوع ریزدانه استفاده کنید تا با جداشدن دانه‌های ریزتر ورق در هنگام ماشین‌کاری سطح یکنواخت در ضخامت ایجاد شود.
  • سعی کنید از فلزی استفاده کنید که دارای حداقل خراش، تنش پسماند و یا هر گون عیب دیگر باشد تا فلزی با بالاترین درجه صافی داشته باشید.

تولید قطعات فلزی پرمصرف از چه طریق انجام می‌شود؟

تولید کردن قطعات فلزی پرمصرف از سه طریق برش دادن، خم کردن، سر هم کردن قطعات انجام می‌گیرد . تولید کردن قطعات فلزی به‌طورکلی به معنی ایجادکردن سازهای جدیدتر با کمک مواد خام که برای ساخت هر یک از قطعات تازه به مواد خام متنوعی نیاز می‌باشد.

برش قطعات فلزی پرمصرف به چه صورت انجام‌پذیر است؟

در اقدامات ساخت قطعات فلزی مرحله اول برش قطعات می‌باشد که به سه روش انجام می‌گردد سه روش بریدن فلزات شامل: اره کردن، برش‌کاری و اسکن می‌باشد . خود مرحله برش نیز با روش‌های مختلفی مانند برش پلاسما، برش توسط دستگاه cnc و برش اکسیژنی می‌باشد.

سرهم کردن قطعات فلزی چگونه انجام می‌شود؟

سرهم کردن فلزات آخرین مرحله در تولید قطعه جدید می‌باشد که در سه مرحله جوشکاری، پرچ‌ها و پیچ‌ها، چسب‌ها خلاصه می‌شود. شکل‌دادن به قطعات فلزی از مراحل مهم و کلیدی در تولید فلزات پرمصرف به‌حساب می‌ آید. در شکل‌دهی فلز صافی انتخاب می‌شود و با واردشدن نیرو به آن یک قطعه سه‌ بعدی شکل می‌گیرد.

نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که در هنگام شکل‌ دهی و وارد کردن نیرو به فلز هیچ گونه ماده اضافه نمی‌کنند و تنها با واردکردن نیرو بسیار زیاد موجب تغییر شکل در فلز می‌شوند. بعد از شکل‌ دهی فلز نوبت به ماشین‌کاری آن می‌رسد که در این مرحله تمامی موادی که اضافه به نظر می‌رسند از روی شکل موردنظر فلز برداشته می‌شوند.

بعد از گذراندن این مراحل نوبت جوشکاری فرامی‌رسد که مهم‌ ترین بخش تولید قطعات فلزی بشمار می‌ رود که تمامی قطعات شکل‌گرفته با فرایند جوشکاری به یکدیگر متصل می‌شوند. در هنگام جوشکاری امکان چروک شدن قطعات وجود دارد که برای جلوگیری کردن از این اتفاق از دستگاه فیکسچر کمک می‌گیرند.

و در آخر بعد از انجام تمامی مراحل کار نهایی سرهم کردن را انجام می‌دهیم، برای این کار بایستی بعد از خنک شدن قطعه آن را شن‌ زنی کرد و بعد از اتمام شن‌زنی قطعه آماده شده را رنگ زد، بعد از پشت سر گذاشتن این مراحل  سفارش مدنظر روی قطعه اجرا می‌شود.

تولید قطعات فلزی خودرو

خودرو و ماشین‌ آلات مختلف از قطعات فلزی مختلفی تولید شده ­اند که این قطعات فلزی باتوجه‌ به کاربرد خود انواع مختلفی دارند. برای تولید قطعات فلزی خودرو روش‌ های مختلفی وجود دارد و مراحل متعددی باید طی شود. در ابتدا می‌ بایست طرح قطعه موردنظر بررسی شود و آن را روی کاغذ و یا کامپیوتر طراحی کرد. در مرحله دوم مواد اولیه موردنظر تهیه شود که از ورق‌ های خام با ضخامت‌ های مختلف استفاده می‌ شود، مرحله نهایی طی‌کردن مراحل تولید است. ورق‌ های به‌کارگرفته‌ شده در این قطعات می‌ بایست از لحاظ اندازه، ضخامت و کیفیت مناسب باشند.

تولید قطعات فلزی
تولید قطعات فلزی

فرم دهی به فلزات در تولید قطعات فلزی

نحوه‌ ی فرم دهی به فلزات از اصلی‌ ترین مراحل در تولید قطعات فلزی می‌ باشد که باتوجه‌ به نوع و شرایط قطعه با روش‌ های مختلفی انجام می‌ شود. برای شکل‌ دادن به قطعات معمولاً از موادی مانند شمش و اسلب استفاده می‌ کنند و محصولاتی مانند ناودانی، تیر آهن، لوله نبشی، میل‌گرد و غیره را تولید می‌ کنند.

برای شکل‌ دادن به مواد اولیه و قطعات از عملیاتی مانند برش، فشار، کشش و غیره استفاده می‌ کنند. برای شکل‌ دهی به فلزات در ابتدا یک ورق فلزی صاف یا ماده اولیه را انتخاب کرده و با ایجاد تغییرات و ایجاد قدرت و فشار، آن را به شکل قطعه‌ ای سه‌ بعدی و جدید در می‌ آورند.

باید دقت کرد که در زمان اعمال فشار هیچ ماده‌ ای را نباید اضافه یا کم کرد و میزان فشار وارد شده باید به‌ قدری زیاد باشد که به‌ راحتی بتوان ماده مورد نظر را شکل داد و به فرم دلخواه درآورد. برای کنترل و تنظیم میزان فشاری که به قطعه باید وارد شود از وسایل و ماشین‌ آلات مختلف استفاده می‌ کنند.

به‌ طورکلی مراحل شکل‌ دادن فلزات عبارت‌ اند از: آهنگری، اکستروژن، نورد، ورق‌ کاری، فرم دهی انفجاری، فرم دهی الکترومغناطیسی، فرم دهی الکتریکی، چرخشی، هیدرولیکی، حرارتی، پودر کردن و شکل‌ دهی سوپر پلاستیک.

سوالات متداول

پروسه شکل‌دهی به قطعه فلزی چگونه است؟

ابتدا متریال اولیه را انتخاب کرده سپس باقدرت و فشاری متناسب با استفاده از ماشین‌آلات مخصوص شکل نهایی را به قطعه می‌دهند. این پروسه شامل: آهنگری، نورد، اکستروژن، پودر، انواع فرم دهی‌های هیدرولیکی و الکتریکی و انواع حرارت‌دهی‌های مخصوص برای رسیدن به قطعه مدنظر است.

قالب برش برای ساخت قطعات فلزی چگونه کار می‌کند؟

این نوع قالب دارای یک فک بالا است که سنبه نام دارد و فک پایینی ماتریس است. قطعه با فشار زیاد مابین این دو فک پرس می‌شود و قابلیت این را دارد که انواع شکل‌های هندسی را تولید نماید و باید گفت که تلرانس فاصله میان دو فک از نکات مهم این روش است.

انواع مختلف سنبه ماتریس برای ساخت قطعات فلزی کدام است؟

ابزاری که با آن می‌توان به متریال فلزی که به‌صورت ورق هستند شکل داد قالب سنبه ماتریس است که به شکل قالب‌های برش، خم‌کاری، کشش و کوبشی موجود است.

با قالب خم‌کاری چگونه یک قطعه فلزی تولید می‌شود؟

این نوع فرم دهی هزینه بالایی دارد و به همین دلیل باید از متخصصین در این امر استفاده کرد. چرا که با فشار زیاد بر روی محلی که خم بر آن ایجاد می‌شود باید قطعه را تولید کرد و در محاسبات ضخامت، ابعاد، نوع ورق و شکل‌دهی فنری قطعه باید دقت عمل نمود.

قالب‌های کششی و کوبشی چه عملکردی دارند؟

در قالب ‌کششی ورق‌های از جنس فلز که دارای سطحی صاف هستند با کشیدگی به حجم تبدیل می‌شوند و عمق این کشش بسیار مهم است. اما در قالب‌های کوبشی که در دو نوع سرد و گرم صورت می‌گیرد سطح فلز مربوطه به تغییر شکل نهایی منجر می‌شود.

قالب ایران آماده همکاری با تولیدکنندگان عزیز در زمینه تولید قطعات فلزی، تولید قطعات آلومینیومی و تولید قطعات پلاستیکی و همچنین ساخت قالب دایکاست می باشد. برای دریافت مشاوره در تولید قطعات فلزی با ما در تماس باشید.

فهرست