تولید قطعات آلومینیومی

تولید قطعات آلومینیومی با روش دایکاست یا ریخته گری تحت فشار یک روش در تولید قطعات است که در آن از طریق تزریق مواد یا فلز مذاب به درون قالب ها برای شکل دهی به قطعات استفاده می شود. این روش به دلیل ریخته شدن فلز مذاب به درون حفره ها برای شکل دهی به قطعات، شباهت زیادی به روش ریخته گری ریژه دارد. اما مهمترین تفاوت این دو روش در نحوه پر کردن قالب می باشد.

تولید قطعات آلومینیومی

تولید قطعات آلومینیومی یا دایکاست

در قالب ریژه، فلز مذاب با کمک نیرو وزن خود به سمت قالب حرکت می کند اما در روش دایکاست، فلز مذاب با فشار،قدرت و سرعت بیشتری به درون قالب می رود که ساخت قطعات خاص و پیچیده تر را سهولت می بخشد.

در روش قالب دایکاست، مواد مذاب بعد از بسته شدن قالب به درون پمپ یا سیستم تزریق راهی می شوند و توسط پیستون پمپ، به حفره رفته و هوای داخل حفره از طریق سوراخ های هواکش خارج می شود. این نوع پمپ در دستگاه ها دارای دو نوع تنظیم درجه برای حرارت محیط یا حرارت مواد مذاب می باشند.

در روش دایکاست، معمولا مواد مذابی که تزریق می شود را بیشتر از اندازه مورد نیاز مصرف می شود تا سرباره گیرها پر شده و پلیسه هایی در اطراف قطعه ایجاد شود. سپس بعد از سرد شدن مواد مذاب در داخل حفره، قالب باز شده و قطعه به سمت بیرون پرتاب می شود. در مرحله آخر در حالی که قالب باز است، داخل قالب تمیز و روغن کاری شده و مجدد بسته و آماده برای تکرار عملیات قبلی می شود.

تولید قطعات آلومینیومی پرمصرف

با پیشرفت تکنولوژی امروزه برای ساخت قطعات آلومینیومی از قالب‌های مخصوص کمک می‌گیرند که این قالب‌ها دایکاست نام دارند.

این قالب برای ساخت قطعات آلومینیومی پرمصرف در صنایع خودروسازی، ساختن قطعات بدنه و یا قسمت‌های مهم دیگر در خودرو مورداستفاده قرار می‌گیرد.

به‌غیر از قالب دایکاست قالب‌های دیگری نیز برای ساخت قطعات آلومینیومی وجود دارد که روش ساخت در هریک از آن‌ها متفاوت می‌باشد.

مهم‌ترین و کارآمدترین قالب‌های که در صنعت ساخت فلز از آن‌ها استفاده می‌شوند دارای خاصیت ریخته‌گری هستند که شامل قالب‌های ریژه، قالب دایکاست و قالب ماسه می‌باشند.

در ادامه برای اطلاعات بیشتر شما دو مقاله جدید اماده کرده ایم

تولید قطعات آلومینیومی
ارائه انواع خدمات تولید قطعات آلومینیومی
خدمات تولید قطعات آلومینیومی در قالب ایران

مزایای تولید قطعات آلومینیومی از طریق روش دایکاست

برخی از مهمترین کاربرد و مزایای روش دایکاست در تولید قطعات به شرح زیر می باشد.

  • فراهم بودن امکان ساخت قطعات پیچیده تر
  • امکان ساخت قطعات با دیواره های نازک به دلیل سرعت و فشار قوی در فرایند ساخت
  • نرخ تولید بسیار بالا مخصوصا برای قالب های چند حفره ای
  • تولید قطعات با پرداخت سطحی مطلوب و عدم نیاز به ماشین کاری و در نتیجه کاهش هزینه ها
  • عمر بسیار بالای قالب های دایکاست که مانند قالب های ریژه قبل از فرسودگی، هزاران قطعات را تولید خواهند کرد
  • امکان تولید قطعات فلزی با مقاطع ظریفتر در روش دایکاست
  • آماده شدن قطعات برای آب فلزکاری با کمترین پرداخت
  • مقاومت بیشتر قطعات آلومینیومی تولید شده با روش دایکاست مانند ریخته گری آلومینیوم در ماسه
  • تولید کردن قطعات با تیراژ بالا
  • در قالب دایکاست نیاز به پلیسه‌گیری و سنگ‌زنی قطعات نیست
  • قطعات باکیفیت بالا تولید می‌شوند
  • برای تولید قطعات هزینه بسیار کاهش میابد
  • تولید قطعات با قالب دایکاست در کم‌ترین زمان انجام می‌گیرد.

کاربردهای قطعات آلومینیومی

امروزه از آلومینیوم استفاده‌های بسیار زیادی می‌شود که برخی از مهم‌ترین کاربرد آلومینیوم پرمصرف در ساخت بدنه اتومبیل، صنایع دریایی مانند قطعات قایق و موتور، بسته‌بندی کنسرو، صنایع حمل‌ و نقل مانند ریل قطار و واگن قطار، صنایع ساختمانی و انواع مختلف عایق و ساخت هواپیما های تجاری نظامی مورد استفاده قرار گرفته است.

کاربردهای قطعات آلومینیومی خودرو

افزایش استفاده از خودرو و خرید آن باعث افزایش روزافزون این محصول و استفاده از آن شده است. حدود 40 سال است که استفاده از آلومینیوم در ساخت خودرو افزایش‌ یافته و علاوه بر فولاد از پرکاربردترین مواد در خودروسازی می‌ باشد. یکی از دلایل استفاده از آلومینیوم در خودرو سازی بازیافت آسان آن می‌ باشد؛ همچنین استفاده از این ماده در خودرو سازی باعث صرفه‌ جویی در مصرف انرژی نیز می‌ شود.

از آلومینیوم در بدنه خودرو استفاده می‌ کنند و به علت این که فلزی سبک می‌ باشد باعث افزایش مقاومت خودرو در برابر ضربه می‌ شود. استفاده از این فلز در خودروسازی باعث می‌ شود که خودرو وزن کمتری داشته و از سرعت و ترمزگیری بهتری برخوردار شود. همچنین وسایل نقلیه‌ ی سبک به علت این که موتور و بدنه‌ ی سبک‌ تری دارند قادر به حمل و جابه‌ جایی وزن بیشتری از افراد و یا وسایل هستند. از این فلز علاوه بر بدنه‌ی خودرو در چرخ‌ ها، سرسیلندرها، کاپوت خودرو، درها و صندوق‌ عقب و غیره استفاده می‌ کنند.

تولید قطعات آلومینیومی
تولید قطعات آلومینیومی

درباره آلومینیوم در ایران

همان‌طور که می‌دانید آلومینیوم خالص بسیار انعطاف‌پذیر و نرم است و به همین دلیل به‌راحتی حالت می‌گیرد.

در ایران از انواع مختلف آلومینیوم به دلیل داشتن آلیاژهای مختلف در صنایع متنوعی مانند فولاد از آن بهره می‌برند.

آشنا شدن با برخی آلومینیوم‌ها بر حسب آلیاژ

  • یکی از مهم‌ترین آلومینیوم‌های خالصی که بسیار نرم و حالت‌پذیر نیز می‌باشد آلومینیوم 1100 است
  • آلومینیوم مبنی بر مس با مقاومت بالا با داشتن آلیاژ 2014
  • آلومینیوم 3000 دارای آلیاژ منگنز می‌باشد که بیش‌ترین کاربرد را میز دارا می‌باشد.
  • آلومینیوم 7070 که به نسبت سایر گرید‌ها از وزن بالایی نیز برخوردار است.

اشکال و درصد آلیاژ هر یک از آلومینیوم‌ها با شرایط محیطی و پروژه‌ای آن متناسب می‌گردد و خرید آن باید بر حسب نوع عملکرد آلومینیوم صورت بگیرد.

انواع مختلف آلومینیوم برحسب شکل

در یک لیست کلی که برحسب شکل و نام فلز، آلومینیوم در طرح‌ های مختلف ورق، رول آلومینیوم، انواع آلیاژ آلومینیوم، ورق کامپوزیت آلومینیوم، شمش و… تقسیم‌بندی می‌شود.

یکی از فلزات پرمصرف در تمامی صنعت‌ ها آلومینیوم است که در زمینه خودروسازی، تعمیرات کامیون کاربرد دارد.

خم کردن آلومینیوم و حالت دادن به ورق آلومینیوم در بسیاری از موارد مورداستفاده واقع شده است که این کار را می‌توان  به‌صورت دستی و به‌راحتی خم کرد و حالت داد.

فلز آلومینیوم از چه سنگی استخراج می‌شود؟

آلومینیوم فلزی است که بسیار واکنش‌پذیر است و به‌همین دلیل در سطح زمین یافت نمی‌شود.

آلومینیوم را از بوکسیت استخراج می‌کنند اما هستند راه‌های دیگری که بتوان آلومینیوم استخراج کرد.

آلومینیوم فلزی ایست که در تمامی صنایع کاربرد دارد و به دلیل خالص بودنش نیز یافتن آن دشوار می‌باشد که همین امر باعث شد تا آلومینیوم بعد از اکسیژن و سیلیکون رتبه سوم را در میان عناصر پوسته زمین کسب نماید.

تولید قطعات آلومینیومی خودرو

تولید قطعات آلومینیومی

تولیدکنندگان خودرو از قطعات آلومینیوم برای قطعات ماشین‌ آلات استفاده می‌کنند. این فلز رنگ روشنی داشته و در برابر عواملی همچون زنگ‌ زدگی و… مقاوم می‌ باشد. همچنین ممکن است آلومینیوم را با فلز روی  مخلوط کرده و یک آلیاژ مرغوب تولید کنند. برای تولید این قطعات مراحل زیر را باید طی کرد.

  • شمش آلومینیوم مرغوب را درون کوره‌ های مخصوص ذوب می‌ کنند.
  • آلومینیوم‌ های ذوب شده را درون قالب‌ های ریخته‌ گری می‌ ریزند.
  • هنگامی که مواد ذوب شده به حالت جامد تبدیل شد آن را از قالب خارج می‌ کنند.
  • قطعه تولید شده را ترمیم کرده و توسط ماشین‌ کاری به شکل موردنظر تبدیل می‌ کنند.

سوالات متداول

تولید قطعات آلومینیومی به روش دایکاست چگونه انجام می‌پذیرد؟

موادی که ذوب شده‌اند توسط یک پیستون که در ابتدای پمپ قرار گرفته است باقدرت زیاد و به مقدار بیش از اندازه قالب، به داخل ریخته می‌شوند و تا سردشدن نهایی در قالب باز نمی‌شود به همین دلیل است که قطعات متفاوت آلومینیومی با این روش تولید می‌شود.

تولید قطعات آلومینیومی چه روندی را طی می‌کند؟

ابتدا شمشی که از جنس آلومینیوم هست را در کوره ذوب می‌کنند، سپس مواد مذاب را داخل قالب ریخته و پس از سردشدن آن را بیرون می‌آورند و با پرداخت نهایی قطعه اصلی تولید می‌شود.

فلز آلومینیوم از چه آلیاژهایی متشکل شده است؟

آلومینیوم خالص که با آلیاژ 1100 شناخته شده است و بسیار انعطاف‌پذیر است، آلومینیومی که با منگنز ترکیب شده است، آلومینیومی که مبتنی بر آلیاژ مس است و در پایان آلومینیوم 7070 که دارای وزن زیادی است.

قالب دایکاست در چه صنایعی مورداستفاده قرار می‌گیرد؟

این نوع قالب با پیشرفت تکنولوژی به روی کار آمده است و بیشتر در صنعت ساخت خودرو، بدنه و بخش‌هایی از خودرو که دارای اهمیت بیشتری هستند به کار برده می‌شود.

روش دایکاست برای ساخت قطعات آلومینیومی چه مزایایی دارد؟

عمر بالا، تولید در تناژ بالا، ساخت قطعه‌های پیچیده، استحکام بالا، کیفیت بالا، زمان و هزینه پایین و نکته آخر اینکه ساخت این قطعات نیاز به ماشین‌کاری و یا پرداخت دقیقی ندارد.

قالب ایران آماده تولید قطعات آلومینیومی و تولید قطعات پلاستیکی  با بهترین کیفیت برای شما تولیدکنندگان گرامی می باشد. برای دریافت مشاوره در تولید قطعات دایکاست با ما تماس بگیرید.

جدید ترین مقالات
فهرست